Je mentale gezondheid hangt samen met je fysieke gezondheid en als we nog verder kijken, ook met je ziel, gedachten, en emoties. Dat is de holistische kijk op alles. Alles is één en wanneer één van deze elementen niet in balans is, dan heeft dat zijn weerslag op de rest.

Hoe blijf je mentaal fit?

1.       Neem op tijd rust
2.       Probeer zo min mogelijk stress te hebben
3.       Mediteer
2.       Zorg voor voldoende tijd in de buitenlucht
3.       Zorg voor structuur in je dag
4.       Zorg goed voor jezelf
5.       Blijf in contact met anderen
6.       Denk positief
7.       Slaap genoeg

Rust op zijn tijd nemen is enorm belangrijk. Zowel lichamelijk als mentaal. Door een powernap te nemen of even uit het raam te staren kom je helemaal tot rust. Ook je lichaam komt dan tot rust. Altijd maar doorgaan is geen optie. Daar word je niet scherper van. Je zenuwstelsel heeft momenten nodig om op te laden en zichzelf te herstellen. Dit kun je ook bereiken door te mediteren. Je hoeft niet urenlang in kleermakerszit te mediteren, 5 minuten even naar binnen keren kan al voldoende zijn. Een mooi gezegde vind ik altijd: als je geen tijd hebt om 10 minuten te mediteren, dan moet je minimaal 20 minuten mediteren. Je kunt een geleide meditatie doen (Meditation Moments is mijn persoonlijke favoriet) of je kunt gewoon in stilte zitten en alles loslaten. Dit zorgt ook dat je stress verminderd.

Frisse lucht

In de buitenlucht lekker bezig zijn is ook zo belangrijk. Of je nu wandelt, fietst, hardloopt of in de tuin bezig bent, dat maakt niet uit. De natuur is ontzettend helend op je hele lichamelijke welzijn. Zorg dat je dagelijks minimaal een half uur in de buitenlucht bent. Dit mag 2 keer een kwartier of 3 keer 10 minuten, maar één keer per dag een half uur is natuurlijk ook prima. Je zult merken dat je hierdoor helderder kunt denken en beter kunt ademen. De natuur is rustgevend. Probeer ook eens zonder muziek in je oren buiten te zijn. Hoor de stilte van de bomen als dit enigszins mogelijk is.

Elke dag een ander schema is killing voor je lijf. Je lijf (en geest) gedijen het best op de drie keer R methode:
Rust
Reinheid
Regelmaat

Ritme

Probeer iedere dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Wanneer je de hele week om 6 uur opstaat en in het weekend om 11 uur, dan raakt je lijf in de war. Het is dan het begin van de week aan het resetten en tegen de tijd dat het weer weekend is, is het eindelijk gewend aan de tijd en wordt het weer omgegooid. Nu snap ik dat je ook eens uit wilt slapen, maar geloof me, je lichaam heeft veel meer aan hetzelfde ritme. Uiteraard hoef je in de weekenden niet om 6 uur je bed uit, maar 8 uur is ook een prima tijd. Dan heb je nog een heerlijk lange dag voor je. En om 1 uur naar bed gaan heeft ook geen toegevoegde waarde. Wanneer je 8 uur slaapt op een dag is dit helend voor je lijf en leden. Dus als je doordeweeks om 6 uur op moet staan, ga je rond 22.00 uur naar bed. In de weekenden ga je dan tussen 23.00 uur en 00.00 uur naar bed en sta je op tussen 7 en 8 uur. Zo heeft je lijf het minste moeite met het wisselen van de dagen. Wanneer je ploegendiensten draait is dit natuurlijk weer lastiger maar die 8 uur slaap die blijven uiteraard belangrijk.

Structuur

En wanneer je voldoende hebt geslapen is structuur ook enorm belangrijk. Wanneer je doordeweeks geleefd wordt door je agenda en in de weekenden volledige vrijheid hebt, kan dit onrust geven. Of juist teveel rust waardoor je in de nacht weer minder kan slapen omdat je lijf niet moe is geworden. Probeer elke ochtend een ritueel voor jezelf te creëren. Sta even stil bij de dag die gaat komen. Begin de dag met 2 glazen lauw water en ga dan op je gemak ontbijten. Doe vooral wat goed voelt voor je. Zorg dat je bepaalde ijkpunten in de dag hebt. Zo kun je bijvoorbeeld veel hebben aan een 5x 15 minuten regel. Per dag wil ik minimaal 15 minuten in een heerlijk leesboek lezen, 15 minuten iets leren (dit kan een boek zijn met een interessant onderwerp waar je meer over wilt weten of echt een cursus), 15 minuten mediteren, 15 minuten een podcast luisteren en de dag eindigen met 15 minuten rust nemen. De dag overdenken. Dankbaar zijn voor al het goede van deze dag.

Zelfzorg

Goed voor jezelf zorgen is natuurlijk ook enorm belangrijk. De persoon waar je de meeste tijd in je leven mee doorbrengt, ben je uiteraard zelf. Zorg daarom ook dat je het goed hebt met jezelf. Zet jezelf altijd op nummer 1. Je kunt alleen geven uit overvloed. Als jouw emmer halfvol is, kun je daar niets uit geven. Wanneer jouw emmer met zelfliefde vol is, dan kun je liefde geven. Zelfliefde is jezelf accepteren zoals je bent. Uiteraard kun je ontevreden zijn over bepaalde zaken, maar accepteer deze in liefde of zorg dat je dit verandert. Maak hier tijd voor. Ga ervoor! Nogmaals, je bent enorm belangrijk. Neem tijd voor jezelf. Verwen jezelf. Koop je alleen kleding en cadeautjes voor je naasten, maar sla je jezelf vaak over? Niet doen. Je bent het waard om ook verwend te worden. Wacht niet tot een ander het doet, maar gun jezelf ook eens iets moois. Maar ook je persoonlijke verzorging verdiend aandacht. Je voelt je goed wanneer je er goed verzorgd uitziet. Dit straal je dan ook uit! Geniet van een heerlijke massage of schoonheidsbehandeling of doe thuis lekker je nagels. Als je maar even geniet van me-time!

Sociale contacten zijn ook belangrijk voor je algehele welzijn. Af en toe even lekker met iemand praten kan enorm opluchten of gewoon even gezellig zijn. Pas echter wel op dat je niet in roddel en achterklap verzand, want daar wordt niemand gelukkig van. Maar samen zijn met je familie of beste vrienden is natuurlijk heerlijk. Ga er lekker samen op uit of geniet van een lekkere kop thee samen.

En tot slot

En als laatste: denk positief! Wanneer je steeds denkt: ja maar en dan vooral beren op de weg ziet dan help je jezelf ook niet. Ga gewoon uit van het goede en leef daarnaar. Zelf houd ik enorm van muziek met een hoge frequentie, hierdoor gaat je eigen vibratie omhoog en daardoor kom je ook positiever in het leven te staan. Als je je niet helemaal top voelt ga eens lekker dansen op upbeat muziek. Of zet een stom filmpje op waarvan je weet dat je hier om moet lachen. Doe eens gek en zorg dat je je zorgen even vergeet. Daarna kun je er weer helemaal tegenaan!

Meer leuke blogs lezen? Kijk dan hier!

Koop nu!
Koop nu!
Koop nu!